Aberdeen köper logistikfastighet i Brunna för ny fond

Aberdeen Asset Management har tecknat avtal med NCC om förvärv av logistikfastigheten Hälsobrunnen i Brunna logistikpark i Upplands-Bro för fastighetsfonden AP Nordic Investments räkning. Byggnaden är under uppförande och kommer att färdigställas under Q4 i år varefter tillträde sker. Fastigheten kommer att ha en uthyrningsbar area om 10,413 kvm och är fullt uthyrd till Edström Logistics och Svenskt Kosttillskott.

• Vi är mycket glada över att ha tecknat avtal med NCC om att förvärva denna fastighet. Det är vårt första förvärv i Sverige för vår nylanserade nordiska fastighetsfond AP Nordic Investment, som under juni också tillträdde en handelsfastighet i Norge. Fonden ska investera i fastigheter med stabila kassaflöden och hög teknisk standard i nordiska tillväxtregioner. Den här logistik-fastigheten med dess långa hyresavtal passar utmärkt in i den investeringsstrategin, säger Lina Alvemur, Fund Manager på Aberdeen.
  • Brunna Logistikpark med sitt perfekta läge för distribution i Mälardalen och Stockholmsområdet är ett mycket bra exempel på den typ av projekt vi gärna fortsätter investera i, tillägger Magnus Kenning, Head of Transactions Sweden, Aberdeen.

Carola Lavén, affärsområdeschef, NCC Property Development, kommenterar:

• Den miljöcertifierade Hälsobrunnen är ett utmärkt exempel på ett framgångsrikt logistikprojekt. Förutom den strategiska placeringen intill E18 är lokalerna utvecklade för ett optimerat arbetsflöde. Försäljningen är ett led i vår ambition att vara den ledande aktören inom utveckling av logistikfastigheter.

DLA Nordic, PWC och Projektgrepp har varit rådgivare åt Aberdeen i denna affär.

Kontaktpersoner för mer information:

Magnus Kenning
Head of Transactions, Sweden, Aberdeen Asset Management