Aberdeen säljer Tobaksfabriken på Södermalm

Aberdeen Asset Management säljer för Aberdeens Pan Nordiska fonds räkning fastigheten Tobaksmonopolet 2 på Södermalm i Stockholm. Fastigheten är fullt uthyrd.
Köpare är en fond förvaltad av CBRE Global Investors. Köpeskillingen uppgår till drygt en miljard kronor.

”- Med denna försäljning avslutar vi ett fastighetsutvecklingsprojekt som började 2007 då vi förvärvade större delen av kvarteret Tobaksmonopolet från Swedish Match. Under åren har vi förädlat och hyrt ut kontorsytor till nya rekordhyresnivåer, skapat byggrätter för bostäder som nu säljs för rekordpriser samtidigt som vi lyckats bevara den unika karaktär som byggnaderna besitter. Vi har dessutom omvandlat ett slutet kontorskvarter till en öppen miljö som attraherar kreativa hyresgäster som uppskattar de kvalitéer som de gamla fabriksbyggnaderna kan erbjuda i sin nya utformning. Och detta med ett för fondens investerare positivt utfall.

Vi är stolta att lämna över Tobaksfabriken till en ny ägare och hoppas att de, tillsammans med hyresgästerna fortsätter vårda den juvel som Tobaksfabriken är.” säger Magnus Kenning, transaktionschef i Sverige.

MAQS har varit Aberdeens rådgivare i denna transaktion.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Kenning
Head of Transactions, Sweden