Över 1000 timmars globalt volontärarbete på en dag

I dag, 16 maj, använder Aberdeen Asset Management anställda runt om i världen mer än 1000 timmar av sin tid till välgörenhetsarbete under en 24 -timmars period.

Initiativet sammanfaller med den internationella ”Give and Gain”-dagen som syftar till att sammanföra skickliga yrkesmän med olika samhällsorganisationer för välgörenhetsarbete. Detta blir Aberdeens första deltagande i Give och Gain Day och över 150 Aberdeen anställda i Asien, Europa och Amerika kommer att viga tid den 16 maj till att stödja lokala välgörenhetsorganisationer.

Först ut är personalen på Aberdeens Sydneykontor där de anställda kommer att delta i en rad olika aktiviteter, bland annat för att stödja White Lion , en samhällsorganisation som stödjer unga människor som hamnat eller riskerar att hamna i ungdomsrättssystemet. I Taipei, kommer kontoret att stödja en stödförening för kvinnor och barns och i Singapore kommer mer än 20 anställda att förbereda och leverera måltider för Willing Hearts välgörenhet .

Stafettpinnen kommer sedan att skickas från Asien till Europa, där de anställda bland annat kommer att organisera workshops för arbetssökande och också arbeta med lokala välgörenhetspartners till stöd för utsatta ungdomar och äldre, innan dagen avslutas i Toronto, Philadelphia och Sao Paulo.

I Sverige har Aberdeen valt att arbeta tillsammans Stockholm Stadsmission där anställda bland annat kommer att iordningsställa lokaler och arbeta med Stockholm Stadsmissions insamlingsverksamhet.

Aberdeen har ett starkt lokalt engagemang där företaget är verksamt och vill bidra till en positiv inverkan. Förutom bolagets välgörenhetsstiftelse, Aberdeen Charitable Foundation, som formaliserar och utvecklar Aberdeens filantropiska verksamhet på global nivå, uppmuntrar företaget sin personal i deras eget givande och volontärarbete på lokal nivå. System inkluderar att ge varje anställd två dagar per år för ideellt arbete och att stödja enskilda insamlingsinitiativ.

Anne Richards, Aberdeens investeringschef och ordförande i Aberdeen Asset Management Charitable Foundation, kommenterar: " Vi är glada över att så många medarbetare på våra olika kontor valt att delta i detta initiativ. Vi anser att volontärarbete ger en värdefull möjlighet för de anställda att utveckla färdigheter samt vara till nytta för de samhällen där vi bor och arbetar. "

Lena Ellertsson Freedman
Marketing and Communications Manager